Leta i den här bloggen

söndag 11 mars 2012

Fiske - tv

8,5 kilo


Ja föll (!) det sig inte bättre än att vi åmade oss till stallet för dagens göromål professional, 
Markis vill inte äta sitt smärtstillande pulver i betforen så jag blandade med vatten i en stor spruta och sprutade direkt i munnen istället. 
Inte populärt, inte lätt och inte gott. 


Jävlar vad dö jag är idag. Döden till trots har jag gjort tidernas kycklinggryta med jasminris till. 


Från det ena till det andra (ris till tv) så såg vi Fiske på förmiddagen på tv 4 sport. William Moberg åker runt i snofsiga kläder med olika dyra fiskeguider, båtar, lod, spön, håvar, västar, stövlar och fan vet allt till det ena fiskestället värre än det andra.


Om jag är intresserad av hästar och vill se ett program om det så vill jag inte se töntprogram som "Hippo" eller vafan det hette det som gick förut. 


Det här är samma sak. Den där Moberg håller igång som att han aldrig fått en Mörtjävel i hela sitt liv. Så fort det är nå smolt på kroken så hoppar han upp och ner och säger: "Det är fisk, det är fisk, det är fisk, det ÄR fisk, nu är det fisk!"


Och inte nog med det, varje gång så är den så stor så stor. "Den är stor, den är stor, den är fin, den här är riktigt fin!" innan den ens nått ytan och då har de gissat vikten och längden på den ett antal gånger och när fisken kommer upp så är det nån högst ordinär Gädda eller Öring. 

William Moberg

Så urbota löjligt. När "Fiskedrag" var igång så fick man följa med på deras påkostade turer till ödemarker med helikoptrar, ut på hav med stora båtar, man fick se dem stå och dra och dra och dra fisk ett helt program. Ja vad kul för er då att ni får betalt för att åka till Kola-halvön med egen kock och dra fisk. 

Odell i "Fiskedrag"

Jag skulle vilja se ett fiskeprogram som talade om vad man ska ha för lina, hur man knyter en bra knut, vilket drag eller bete som går till vilken fisk, hur man bäst fiskar Gös eller Abborre och när. Informativt helt enkelt. 


Ett sådant hästprogram skulle jag också vilja se. Dressyrtips från Kyra, foder- och sjukdomslärdomar från framstående veterinärer, sadelmakar-råd osv osv. Nä då är det bara löjl av allting. 


Fan ska man få lov att göra tv-program själv också.