Leta i den här bloggen

söndag 14 oktober 2012

"Gör ingenting under helgen...

...som du kan spara till den ångestfyllda söndagseftermiddagen."

Så säger ordstävet varför jag bjussar på en listjävel utan större krusiduller. 

1. Vad kallas du?
Svar: Pipan. Har blivit kallad för det sedan jag var bäbis i princip och sedan har alla sagt det. Lärare, kompisar - ALLA. 


2. Jag är bra på:
Svar: Läsa människor, se behov och känna av stämningar. Förklara, summera, se samband.


3. Jag är sämre på:
Svar: Sy. Prata i telefon. Handla. Orka. Vara social. Sitta i långbänk. 


4. Detta är jag rädd för:
Svar: Att någonting ska hända min Pluto. 


5. Detta packar jag i handväskan på morgonen.
Svar: Om en apotekspåse räknas som handväska så har jag i plånbok, läppbalsam, lavendelolja och pastillburken om jag ska nånstans. Fast inte på morgonen.


6. Detta finns i min handväska:
Svar: Det jag lade i den (!). 


7. Detta tycker jag om att göra:
Svar: Skriva, läsa, måla/rita, rida, lära ut.


8. Detta uppskattar jag hos min partner:
Svar: Att han är så ärlig och pålitlig. Jag behöver aldrig vara svartsjuk eller rädd. Han är min bästa vän och min stora kärlek, min Pluto. 


9. Följande saker vill jag göra innan jag dör:
Svar: Rida en dressyrkür till Sagan om ringen - musik. Åka till Irland. Vila.


10. Något jag vill ha i present. 
Svar: En sjufan till kamera. 


11. Detta har jag på mig just nu:
Svar: Landstingsbyxor (70-80 kg) och en kortärmad tröja. 


12. Musik jag gillar:
Allt med en melodi eller känsla som jag fastnar för. Sedan kan det vara opera, dödsmetal eller country - spelar ingen roll. 


13. Favoritlåt just nu
Svar: "Life will go on - Chris Isaak" , "Envy - Chevelle"


14. En bok jag gillar.
Svar: Ja EN av dem är Bränt barn av Dagerman. Den har följt mig sedan tonåren. 


15. En film jag gillar.
Svar: Sagan om ringen. Den är FÖR bra egentligen. Hela trilogin. Den är för bra för att man ska kunna ta in allt. Om man bara skulle studera skådespeleriet så får det toppbetyg. Musiken, kostym, effekter... nej den är FÖR bra. 


16. Favorit TV-program
Mannen som talar med hundar. Det okända, Trinny och Susannah, Partaj. Lillyhammer, Hollywoodfruar, Ghost adventures, Överleva. 


17. Favoritdoft?
Svar: Lavendel


18. Detta äter jag gärna:
Rökt regnbåge


19. Dricker helst:
Svar: Kaffe, mumma, vin om det är gott. Till mat. 


20. Favoritgodis?
Svar: Sura skallar, hallon- lakritsskalle. Trillingnöt. 


21. Hit vill jag gärna åka på semester:
Svar: Irland. 


22. Färg på mina ögon:




23. Min längd:
Svar: 167,5 cm. 

24. Jag tror på:
Svar: Att vi inte kan se allting och de som ser blir inte alltid trodda. Men alla kommer förr eller senare att se. 

25. Människor jag beundrar
Svar: Folk som kan mycket, stora pedagoger eller folk som står upp för sig själva eller andra när det gäller. 

26. Så här bor jag:
Svar: I en tepåse i slutet av kilometerlånga åkrar med skog runtom. Men jag trivs. 

27. Antal krukväxter hemma.
Svar: 20 ungefär. Obegripligt att de fortfarande är vid liv. 

28. Favoritfärg?
Svar: Grön.

29. Favoritcitat?
Svar. "Stå som ni står då, herregud - nu spelar jag!"

30. Den bästa present jag fått?
Svar: Mitt döskallehalsband (Bagge) som jag fick av Pluto)

31. Om jag vann en miljard skulle jag:
Hjälpa folk. Och bygga ett ridhus med limträstomme och inte gå ut därifrån. 

32. Vad gör du just nu?
Svar: Lyssnar på Moody Blues, puttrar en stek och kokar potatis. 

33. Vad ska du göra idag?
Svar: Göra den där fördömda hemlaborationen i naturkunskap. Ta in hästarna. Spela Tetris. Mocka har jag gjort.

34. Vilken är din favoritrestaurang?
Svar: Ha ha ha!!

35. När badade du i en pool senast?
Svar: Haaa ha ha ha!

36. Har du varit med i någon skolpjäs?
Svar: Fy fan, eller jag menar ja visst. En oändlig publikvrängare om medeltiden i mellanstadiet som vi dessutom skrivit själva.

37. Har du gått någon modevisning?
Svar: Ja. En gång när jag var två år med mina systrar och en gång när jag var 17 bara för att man fick jeansen man hade på sig. Levis = 700 spänn. Då. 
 
38.Vilket musikinstrument ogillar du?
Svar: Saxofon. Lika Åsa men jag tål inte saxofon i någon form. Eller trumpet med en sån där dämpar-grej på.

39. Har du bestämt vad du ska rösta på i valet?
Svar: Ja.

40. Har du åkt moped någon gång?
Svar: Åkt, skjutsat, BLIVIT skjutsad, sprungit bredvid, bakom, framför, tolkat med cykel...

41. Har du skjutit någon gång?
Svar: Luftgevär i flera år som liten gris. Jag och Fredrik var med i skytteklubben och hade det som tillval i skolan. Sen fick jag skjuta med min kompis Arnes nya älgstudsare på skjutbanan. Skapligt tryck. 

42. Får du ofta felparkeringsböter?  
Svar. Aldrig fått.

43. Har du hoppat/kan du tänka dig att hoppa fallskärm/bungyjump
Svar: Aldrig i helvetet. Över döda KROPPEN!

44. Vilken är den bästa film du sett den senaste månaden?
Svar. Pirates of the Carabbian. 

45. Favoritpizza?
Svar: Capricciosa med kebabkött och vitlökssås.

46. Chips eller popcorn?
Svar: Jag tål popcorn bättre än chips men chips är godare så: inget av det. 

47. Vilken färg på läppstift använder du?
Läppglans med brunröda färger. Om jag hittar nåt nån gång. 

48. Har du någonsin varit med i en skönhetstävling?
Ha ha ha! "Galanten i från vidderna-tävlingen"? Stallkängor och landstingsbyxor och "under mössan-frisyr"? 

 49. Har du vunnit något pris någon gång?
Ett hemmabiosystem värt 8000 i en Sagan om ring-tävling. Jag målade av Saruman och skrev ett Gollum-rim. Sedan har jag vunnit en massa produkter och locktång osv från Barnängen. En hel jäkla kasse med grejer. Jag kunde inte använda det för det var för starkt parfymerat (!). Locktången har jag kvar men katterna har pinkat på den. 

50. Är du bra på matlagning?
Ja. jag har en bra "smakpalett" som det heter. 

 51. Vad var det senaste du handlade?
Ost.

52. När var du på sjukhus senast:
För två veckor sen när jag blev inlagd för hjärnskakningen och vävnadskross i huvvet.

53. Det första du gör när du vaknar:
Langar upp mobilen och slår av alarmet om inte det är det som väckt mig. Är det så så langar jag upp mobilen och slår av alarmet. 

54. Vad är du tacksam för idag:
Att jag slipper ligga på sjukhus.

55. Har du varit i tidningen?
Usch ja. Men man får skylla sig själv.  

56. Dröm jag har just nu:
Att bli författare och ridinstruktör på heltid. Båda grejerna är asroliga. 

57. Hemlig last:
Den är hemlig.