Leta i den här bloggen

tisdag 15 januari 2013

Zandén på slottet - och lite till

Nej jag såg inte idrottsgalan. Jag klarar inte av sådana där program. Folk som är dragna, pinsamma, skämt som inte är skämt och så nån som ska sjunga... herregud. Jag såg bara sammandraget över 4-4 matchen och Hamréns kommentar på det. Sen fick det vara bra. 

Jag såg däremot Stjärnorna på slottet på play. Det var Philp Zandéns dag och han styrde den med fart, humor, och flöde. Han är en man med rapp skalle, med mycket insikt om människan och hur vi fungerar. Han berättade om sin barndom som innehållit fantastiska stunder med värme och glädje men också alkoholism och elände. 

Han sa att han kunde beskriva sin barndom som oerhört lycklig men också oerhört olycklig. 


Det här känner man ju igen. Det är ju inte alltid det är bara skit. Många upplever ju förstås det så också, men jag kan ju använda mig själv (igen) som exempel på att barndomen innehållit stunder eller rent av perioder av ovanlig lycka, sammanhållning och lärdom. Men den har också innehållit skräck, otrygghet och jävelskap. 

Philip berättade om hur han som vuxen fått lov att vara en dålig människa och fattat beslut som skadat andra. Att det är svårt som fan att leva med. 

Jag har alltid upplevt Philip Zandén som en rak person. När han gestaltade Speer var han skitbra tycker jag. Och Palme gjorde han också bra. 




Men det här gänget på slottet smittar av sig. Jag skrattade högt för mig själv när jag såg programmet. De flabbar ihjäl sig och framför allt åt/med Ewa Fröling som är en säregen person. Hon är omedelbar och spontan och därför omedvetet roande. 
Nästa program är hennes och det ska bli intressant. Enligt Malmberg skulle hennes dag sticka ut lite extra eftersom hon är väldigt speciell. 


Men jag tror ändå Gustavsson ruvar på någonting. Det ser ut som, när han iakttar de andra, att han funderar på om han ska avslöja nåt eller hålla tyst. Vi får väl se det i sista programmet. 

Jag låg och funderade igår på vilka man vill se på slottet och vilka man INTE vill se. Ja, jag vill INTE se Plura för han är ändå överallt, inte Skäringer, Malena Ehrnman och inte Pernilla August. Inte Flinck, Lotta Engberg, Noomi eller Moraeus. Inte för att jag har nåt emot dem men slottet är inte något bra forum för di där. 

Jag skulle vilja se Stellan Skarsgård, Gösta Ekman, möjligen Lena Olin, Babben, Rolf Lassgård, Sven Wollter, Max von Sydov, Yvonne Lombard, Susanne Reuter...