Leta i den här bloggen

torsdag 10 januari 2013

Fiaskodagen

Jag försov mig. Å det grövsta. 10.15 var klockjäveln när jag vaknade av nån anledning. Helt väck. 

Men det blir väl så när man går med feber och stalljobbar likförbannat och sen dessutom ansätts av jävulen. 

Vassäran fick tillbringa sena kvällen på akuten igår bara för att VC inte gör sitt jobb. Apropå att ansättas av jävulen. Hon sökte VC för tre dagar sen för att tandköttet, pannan, näsan och skallen värkte. Hon kunde inte ens ha glasögonen på sig. Ja det var ju uppenbart att hon hade bihåleinflammation. 

Ooo nej, för det visade ingenting på det magiska CRP:t, så gissa, hon fick gå hem och avvakta. Nya behandlingen - att avvakta. Eller söka akut. 

Visst, man ska inte välla ut antibiotika i onödan men här måste man ju se till kliniken, alltså symptomen, de klassiska. Så den enskilda räkan får lida hemma några dagar till och sen krångla med barnvakt och skjuts sent på kvällen för att ta sig till akuten. 


I min värld åker man inte till akuten för att man är förkyld. Dit åker man när man skurit upp halva armen eller fått en häst i huvudet. 

Det är åt helvete hur det har blivit i det här landet vad gäller vård. Jag ville ju ta ett mykoplasmaprov igår på VC. Nä, det gjordes inte utan det togs bara en rejäl sänka. Tur för mig att de hade slut på CRP-tagningsgrejer. Jo slut på dem. Så de tog ett riktigt blodprov i armen. 
Ja då syns det ju om man har en infektion men om jag får kåvepenin t ex så hjälper inte det mot mykoplasmabakterier. De hade väl kunnat ta det där provet då när jag ändå var där. 

Det blir bara till hälften allting. 

BAH!

Jag är trött på lank. 

På akuten för ett bra tag sen