Leta i den här bloggen

onsdag 23 januari 2013

Väsen

Har ni sett programmet på SVT 18.45 varje dag? Det heter "Väsen". Det är en kvart långt/kort och handlar om väsen i vår folktro. 

Det första programmet handlade om "gruvrået" eller "gruvfrun" och de intervjuade en gammal man som hade jobbat i gruvan i bergslagen (där jag bor) i många år. Han berättade hur hans kompisar både sett gruvfrun och hur många som faktiskt dog i gruvorna. De hade en likbod som kunde vara full av döda människor. 

Se programmet om gruvan  HÄR

Det andra programmet handlade om "Marteboljuset" på Gotland. Ett ljusklot som man kan se komma farande längs en väg. Förr sa man att det var spöken. Nu pratar man om UFO:n . Ingen vet vad det är.

Se programmet om Marteboljuset  HÄR

Det finns en sägen om en skogsväg häromkring, "Björnidet" där man brukar se ett "nystan" komma rullande. Flera har sett det, det är väl stort som en badboll ungefär efter vad jag har förstått och det kan komma farande över eller utefter vägen i skymningen.



På samma ställe finns en djup tjärn som sägs hemsökas av en stor svart hund. En gubbe jag kände var och gick runt den där tjärnen med sin vuxna son och fick syn på hunden. Den kom farande som om den tänkte anfalla men så försvann den i tomma intet. 


Sånt här tycker jag är störtmysigt. Att höra på sådana här sägner och berättelser. Det spelar liksom ingen roll om det är skrock eller ej, det är bara mysigt. 

Och apropå UFO:n... när jag var liten så var mamma och jag ensamma hemma en natt. Det var sommar och väldigt varmt och vi kunde inte sova fast det var sent. Vi låg i sängen och tittade t och fick syn på nåt konstigt. 

Det var en ljusramp i luften ovanför hustaken ned mot åkrarna. Vi tittade och tittade men kunde inte begripa vad det var. 


Ju mer vi tittade desto mer förbryllade - och rädda - blev vi. Det var verkligen en rad med ljus. Som fönster på en farkost. Jo, det var fönster, upplysta och till slut såg vi till och med någonting som kunde vara figurer där inne. 

Jag blev jävligt rädd för jag märkte att mamma verkligen inte kunde förklara vad det var vi såg. 

Vi tittade på den där grejen säkert i en timme. Men så plötsligt så såg mamma vad det var. Det var TV-antennen på huset som reflekterade ljus från gatlyktan!

Och vi som sett både gubbar och allt.