Leta i den här bloggen

tisdag 12 juni 2012

Nä inte nu heller

När gris-stintor inte får några kultingar så heter det "grisa toma". Grisa tomt alltså. 
Bara för informationens skull. 


Man vaknar upp till en bisarr ringsignal och magen är som en ballong. Jag fattar inte vad ringsignalen kommer ifrån. Inte har jag lagt in den. 


Idag luktar det skolutflykt ute. Och Strömsholmskurs. Jag pratade med Vassäran som hade fått samma associationer. 


"Det luktar som när man skulle göra ordning en häst på morgonen..." sa jag
"Ja alldeles för tidigt" sa Vassäran, "17 kaffekoppar för tidigt". 


Tänk alla dessa regntunga mulna dagar man stått som ett rö på skolgården med en tung jävla ryggsäck som skavt i ryggen, redo att åka på bussresa till... pja, Sundborn, Falu koppargruva eller Ängsö slott. Skräcken i bakfickan och sommarlovet nosandes i en snar framtid.


Ängsö slott

Jag var med storasyster Mimmis klass till Ängsö slott en gång när hon gick i sexan eller sjuan och jag var väl sju år och bindgalen. Mamma försökte förgäves få mig att sitta i bussen medan jag gned eld på sätena och kröp över stolsryggarna och folks huvuden. 


Väl framme i slottet blev jag en prinsessa eller nån riddare och rännde runt i trappor, rum och prång medan fantasin skenade iväg. Höjden av äventyr för mig som älskar stora byggnader, breda trappor och högt till tak. 


Ja det var då det, nu har man annat att bry sumphuvudet med.