Leta i den här bloggen

måndag 18 juni 2012

Det gick på splutt

Nej det gick inte bra. Veterinären fick komma och ta bort fölet idag. 
Uff uff uff så ledsna vi varit och är. Men man kan inte göra konstgjord andning på naturens urval. Det är fel. 


Det ser ut som att någonting har hänt med utvecklingen av fölet. Kanske har livmodern inte varit helt hundra och inte tagit upp näring som den ska så det har blivit underutveckling på vissa delar av fölet. 


Överkäken var inte riktigt lika som underkäken och man såg en antydan till prematurbula i pannan. Och så senorna då i frambenen. Det blev ingen förbättring alls. Hon kunde inte stå och inte resa sig.




Vi har sprungit hela kvällen och hela natten för att mata henne och hjälpa henne på benen, stretchat och för varje gång blev jag bara mer och mer övertygad om att vi höll liv i något som inte var menat att leva. 


Hon ville inte ens äta riktigt. Inte ens vid juvret när vi höll henne där och inte ur flaska. Bara några slurkar sen slutade hon. Loostigaste har varit exemplarisk. Så duktig mamma och totalt, lugnt och stilla accepterat att vi varit där och hållit på. 


Jag har så ont i armvecken och hela kroppen av att ha lyft och burit fölet sedan igår morse och hela natten. 
Mitt på dagen idag så fick veterinären ta bort henne. Jag tog beslutet i natt.


Loostigaste går med Näbben och Fleka lu nu och vi låter flocken få henne tillbaka till stabiliteten och sitt naturliga beteende. 
Jag mjölkar ur juvret lite då och då så att det sakta ska sina. Det bara sprutar mjölk.


Det är jättetungt men känns som ett riktigt beslut ändå. 
Vi har haft sån tur med Näbben och Loostigaste och Ikarus som mitt ponnysto Pretty fick 1990 så förr eller senare så blir det ju nåt tok. 


Uff.