Leta i den här bloggen

fredag 20 juli 2012

Åskterapi

"You can only stay in that state of mind for so long"


Caesar Milan säger så. Man kan bara vara i ett visst tillstånd en viss tid. Det är sant. 


Korv sover på halmbalen

Jag hade en tandjävel som uslades för mig i flera månader. Som tur var hade jag en fruktansvärt skicklig tandläkare. Jag gick dit med tidernas smärta men det syntes ingenting på röntgenplåtarna. Ändå gissade han sig till vad det var och knackade på tand efter tand och borrade hål i en och ett tu tre - jag blödde som en gris. 
Ja det var en inflammerad tand och jag fick gå en gång i månaden i mer än ett halvår och rensa kanalen. Som rotfyllning utan fyllningen. 
Bedövning fick jag inte för då visste han inte om han var på rätt ställe. Jag tål smärta rätt bra men då var det jobbigt. Hans ord var: "Det kan inte göra hur ont som helst. Allt har en botten, smärtan också."


Så åskfobin har fått sig en omgång i sommar. Det har åskat varje dag och idag har det åskat  HELA dan. Men jag kan inte vara ångestfyllt idioträdd hela tiden. Det lägger sig. Men ogärna.


Tro nu inte att det här kan flyttas över lika lätt på min vanliga skräck, ångesthelvetet, som jag liksom dras med för jämnan, nä den kräver nog lite mer än så. Den jäveln. 


Ändå tror jag man kan att lära sig, lära hjärnan och lära kroppen att det mesta, till och med den jävligaste känslan - den bleknar i sinom tid den med. 


Allting, förr eller senare, passerar.