Leta i den här bloggen

torsdag 18 april 2013

Sjukhusmat som smakar syra

Fattiglusen skulle köpa en portion lunch i caféterian. Bästa alternativet på menyn var potatis, köttbullar, brunsås och lingon för 72 spänn. Varför 72? Vem springer med kronor? Jag uppenbarligen. 

Jag hade med en guldtia och två femkronor precis 75 spänn. (Och några kronor). Det fanns ingen plats så jag tog det i en låda och gömde mig i de lägsta av de lägsta av dungeons i hospitalet. 


Är det här brunsås så är jag Hades i Grekiska mytologin. Jag skulle gissat på svavelsyra, lut, piss, utspädd lera med syra i, eller bara syra. Köttbullarna smakade gammal gnu från Långtbortista'n och potatisen smakade som syrliga ättiksinlagda syrabomber inlagda i syra som man hällt syra på. Lingonen... ja för det var ju inte sylt för Gud förbjude socker och gamman, de var SYRLIGA tro det eller ej. Ungefär som lingon. Syrliga jävla lingon. 


Jag valde den mysiga delen för min lunch. Nej det fanns inga sittplatser. Hela golvet var ju där. Och belysningen släcktes hela tiden. Dimrades ned tills det blev nästan mörkt och så gick det på igen. Som i nån gammal skräckfilm. Ja, som i den där filmen där en fattiglus köper syrade köttbullar och smyger ner i källarvåningen på sjukhuset och sätter sig vid en stängd gammal avdelning för att... äh!

Allvar - finns det nåt mer läskas än en stängd mörk sjukhusavdelning under marknivå? Ja det är klart det finns. En idiot med yxa utanför din dörr på natten, men så här till vardags?
Fatta, vem som helst kan gå in på sjukhuset under dagen, smyga sig ner i the stages below och så trycka in sig på en sån här stängd korridor bakom di däringa dörrarna och sitta där och trycka till klockan slår skräck. Tolv menar jag. 

 Läskas. 

Det är mer med sjukhus jag kan ondgöra mig över. Folk till exempel. Jag snor åt mig fjärren, till och med gömmer den under en kudde bredvid mig, sätter mig närmast TV:n och drar en stol till mig som jag lägger fötterna på (ryggen ni vet) och så ser jag Go'morgon Sverige, stjäl kaffe och macka från frukosten som patienterna ska ha och så ser jag på nyheterna. 

Skapar mig ett rum, bygger barriärer (broar är för suckers) och fredar min omgivning så gott det går. 

Vad händer? Jo FOLK händer. Två kärringar kommer och sätter sig vid TV:n, bredvid mig för att som jag antar - de vill se morgon-tv. NÄHÄÄÄ för det var feeeel tjock-ärthjärna, för de skulle prata med VARANDRA. 

Varför i helvete sätter man sig vid det enda TV-hörn som finns, vid den enda folkskygga döskalle (jag) för att ha världens konversation med varandra?! Fikarummet var tre kilometer. De har kunnat satt sig både utom syn- och hörhåll från mig och TV:n. Men nej, de väljer MITT hörn. Mitt under långa sportnytt. Nej fy fan. 

Om jag hade varit elak så har jag kunnat höja ljudet så TV-fan hade hoppat loss från väggen men jag lät dem hållas. Man får ju vara storsint när man nästlar sig in på sjukhusen. Jag stal ju ändå från deras frukostbuffé. Men osten var slut. 

Kass.