Leta i den här bloggen

fredag 5 april 2013

Facebookspråket

Som nyhetstelegram poppar de upp, informationsrapporterna och statusraderna från oss alla. 

Nej jag dömer inte, jag skriver dem själv, jag bara konstaterar att det skrivna språket i sociala medier har ändrats från msn:ska "7tton ä U cp lr? LOL, wgd frstn, Cr U p tv lr??" 
Till: "Stockholm levererar" eller "Middagen avklarad - nu kaffe" - i/på slottet/dungeon/fängeslset Godmorgonsol - med bästa Kalle "hängpung" Eriksson. 

Alla är bästa, fina eller till och med bästaste och finaste. 

Det mesta är till för att klaras av, middagar, städa, handla, äta, leka, köra, titta osv. "Maten avklarad" Städningen avklarad" 
Och så hoppar man över onödiga konjunktioner och går direkt på saken: "nu kaffe" eller: "nu sängen", "nu sova". 

Jag kan skriva så jag också, i stil med; "dagen avklarad - nu sova" och så ligger jag och vrider mig som en kallsvettig orm fram till 01.33 innan jag ger upp och äter en nattmacka. 


Sen har vi alla dessa frågor som kastas ut i cyberrymden. Ja man får anta att de är frågor men de innehåller inget frågetecken och ofta börjar meningen också med liten bokstav som t ex: "en bra skräckfilm som man inte kan sova av"

Bara så där. Inga punkter eller någonting, bara ord på fejjan som man kan tolka hur man vill. Eller vad sägs om detta?; "känslan när man precis kliver ned i badet"

Ingen vidare information. Man får väl gissa att vederbörande upplevt något trevligt i samband med ett bad om det inte är en rapport om en isvaksplurrning.

Facebook är upplagt för missförstånd och bråk. Det är svårt att ange tonen i det man skriver om man inte har en uppsjö av smileys. Man skulle ha små noter egentligen för att kunna visa sången i sin internetröst men det förutsätter ju att folk i gemen kan läsa noter. 

Det kan de inte. 

I forum för allt möjligt så ballar folk lätt ur och tonen blir hård och tarvlig. Särskilt när folk skriver in ditt namn tillrättavisande i sitt inlägg i en tråd och du känner dig som dumstruten i klassrumshörnet som nyss fått bassning av fröken. 



Men fejjan är också ett medium som sprider uppskattning och uppmuntran. Aldrig annars skulle vi väl tala om att vi tyckte att folk var fina eller att deras barn/djur/tavlor/åstadkommanden var vackra eller på annat sätt fantastiska. 

Man tröstar, det delas ut hjärtan, det stöttas och man kan dela och hjälpa som man aldrig skulle kunna annars. 

Man skulle ju inte ens veta om vad som händer Gubevars. 

Så jag summerar det så här: "Livet avklarat, kyrkan levererar med bästaste prästen - med Kalle prästen Pastorsson - i/på kyrkan. Nu - himlen/helvetet."