Leta i den här bloggen

måndag 1 april 2013

Kanske

Jag ser världen som genom ett dammigt gryningsrum

där en blek vårsol just stigit upp och belyser dimmiga rum och smutsiga fönsterrutor

Mitt hjärta är tungt och mitt sinne är jagat

bakom mina tankar och ord ringer klockorna in till den yttersta timman

bakom mina tankar och ord viskar lockande och skrämmande ord

Så tyst och knappt ens uttalat
som en viskning snabbt förbi i nordanvinden

Flyktigt förbi och så kall som sommarkvällens stråk i sänkorna

Ljuvt lockande som sångsvanarnas sång i horisonten medan doften av varm jord
stiger av kvällens sista solstrålars värme

Jag blundar

Inom mig bränner den sorg som man inte får känna

Bakom ögonlocken trängs de tårar som är gråtna så många gånger

Härda ut

Håll i den här dagen för kanske nästa

blir just så uthärdlig att du orkar se dess slut

och får vila. 

Kanske du inte behöver gå igenom livet och utkämpa krig

mot dig själv och andra

Kanske nästa dag blir just så lugn

att du orkar en till. 



Men när han landar där på dina axlar
tung och svart

Gräver sina klor djupt i din själ och viskar i ditt öra

Fördunklar din syn och släcker dina tankar, skuggar varje steg du tar, skrattar hånfullt åt dina tafatta försök

"Ge upp" väser han "ge upp"

"Så tungt och mörkt kommer ditt liv förbli, så kommer din ångest att jaga dig till döds när du försöker undkomma den, så kommer din oro att göra dig skräckslagen när du vaknar om natten och så kommer dina drömmar att hemsöka dig när du försöker vila och sova"

Men kanske nästa dag

lämnar han dina såriga axlar för en stund så du kan resa dig upp

Kanske.