Leta i den här bloggen

tisdag 14 september 2010

Ska man rösta för sig själv eller för alla?

Bilden: Storasyster leker i paintbrush. Utan ritpenna (!). 

Läste igår i Aftonbladet hur olika kändisar skulle rösta.. det var lite läskigt. Man ser rätt genomgående att de som tänker rösta blått röstar mycket utifrån sina egna behov. ”Jag är egenföretagare så det gynnar mig” ”Jag tycker jag betalar så mycket i skatt redan” osv osv.


Och så detta med bidrag… och utanförskap. Ja som det är nu så får ju folk (jag bland annat) söka socialbidrag för otryggheten är bortsliten för den som varit sjuk och ska ut i AF-program. Är de bidragen bättre än nå’t annat? En sjukförsäkring är väl för fan inget bidrag? Det är ju en utbetalning av en försäkring. 

Och utanförskap får man om man skapar sådana klyftor som skapas av en borgerlig politik. Fattiga och rika. Det märks till och med här i familjen. De som har råd att åka till badhuset och de som ger fan i det för det kostar för mycket i bensin och inträde. 

Varje spänn är räknad att räcka till nästa månad och då går man ändå back.


Sist jag betalade hyra var före jul förra året. Hade jag/vi bott i lägenhet hade vi varit vräkta nu. Och inte får vi socialbidrag. Vi ligger ju som bekant 1100 över normen. 

Vad skapar det här för ett klimat i samhället? Vad främjar det här? 

Jag tror det främjar brottslighet, fusk, utanförskap, fattigdom, depressioner och en ytterligare belastning på en redan belastad sjuk- och psykvård. En jävla försämring helt enkelt. 

Jag tror folk som är sjuka känner sig värda lika mycket som skit. 

Jag tror att folk som vill arbeta men inte kan eller får känner sig värdelösa och inte behövda. 

Det kommer att bli en tjuvarnas marknad av sällan skådat slag. Bostadslösa och människor i behov av hem, vård och social hjälp lämnade åt sitt öde. Stora problem i skolan där vissa barn har fina kläder, skidor och skridskor på friluftsdagarna och andra inte.


En nygammal fattigdom som kommer att bli tydligare. 

Ett delat samhälle. 

Samhället består av alla, alla klasser och grupper. Man kan inte tänka bara utifrån sig själv när man röstar.