Leta i den här bloggen

måndag 24 september 2012

Motvalls och på trissor

Fattig som en lus
kan inte köpa grus
ej heller betala en traktor

Med händerna gräva
mot Kina jag sträva
blir onda ryggen en faktor

Leran den väller
och hästarna fäller
när de halkar sidvärts åstad

Första världskrigets grav
ett flytande hav
av jord, skit och hästar i bad. 

Är det ett omen om man försöker göra en profil på platsbanken tre gånger och serverhelvete ballar ur alla tre gångerna? Ska jag se det som ett varsel? Ett förebud om att jag är dömd till evig vaddingdom för att jag får skylla mig själv?

Ja antagligen. 

Kvällslivs: rågmjölsgröt, lingonsylt och mjölk. Och så hårdmacka med korv. 

Det är inte alla som får tillbaka 19 spänn på skatten. Vissa får kvarskatt. Man ska vara glad för att man får vara tacksam. 

Som migrationsverket till exempel. 

I deras stadgar och grundkriterier står det att man ska vara motvalls, tvärsförs och göra allting tvärtemot vad sunt förnuft, empati och hjärna säger. 

90-åriga tanter - ut med dem, små barn på två år - ut, familjer som bott här i flera år där föräldrarna har jobb och barnen går i skolan - UT!

Det är fan så man baxnar. 

Men man ska baxna i det här landet. Man ska baxna ända ut över ättestupan vare sig man är ung eller gammal. Så länge man är obekväm så vill folk jaga en med bössan. Fast inte om det gäller riktiga grejer. Då läggs locket på. Då får man inte säga nåt. 

Ussarej, det kan bli dålig stämning tjö. 

Kan du gå på naglarna va, grabb va?