Leta i den här bloggen

onsdag 14 november 2012

Korthus

Löjl om papperstidningarna skulle försvinna. Det skulle vara det ultimata dumsteget tycker jag. Som att allt ska existera på det här pålitliga nätet. Och de aldrig krånglande datorerna. 

Se apoteksrecept till exempel. Där står apotekaren, vägg i vägg med läkaren som skrivit ut receptet, framför lådorna med medicinerna i - men hon kan inte ge mig medicinen för "de har datakrångel". Så urdumt. 

Och hur många gånger har man inte åkt för att ta ut pengar men man kan inte få ut några för det finns ingen förbindelse med banken. 

Och man kan inte tanka på grund av samma sak. 

Och man kan inte pröjsa med kort på affären på grund av samma sak. 

Förgängligt och otäckt. Och allt kommer att braka samman. Det mesta i vår tid kommer att braka. 

Så en papperstidning är det minsta man kan begära. Det första jag gör när jag får en katalog, bok eller tidning i min hand är att dra in lukten av den. Precis i mittuppslaget så sniffar jag in lukten av trycksvärta och papper.  

Kommer ni ihåg lukten på biblioteket? En av de bästa lukter som finns. Samma lukt som gamla spökböcker man smusslade åt sig och läste så man förflyttades i tid och rum. 

Sen plötsligt var det matte och jag var kvar i Edgar Allan Poes källare.