Leta i den här bloggen

fredag 7 oktober 2016

"Whatever gets you through the night"

Tro.
Birro skrev igår: ”Vår brist är en andlig brist”. Så är det idag. Det är andligheten, tron, som vi behöver gynna och föda. Det är den vi ska ägna oss åt. 
Om andlighet är religion för dig så gynna den så länge den gagnar dig och de dina på ett helande och kärleksfullt sätt. 
Det finns ingen fördömande Gud. Ingen Gud som straffar. Ingen Gud som kräver kyrkor, moskéer, kläder, pengar… det är ett människans påfund. Ingen Gud kräver offer, ingen Gud säger att kvinnor, barn och djur är mindre värda och måste kontrolleras eller att man får våldföra sig på dem. 

gron-angel

Andlighet och tro för mig är något som är ljus och kärlek, tillåtande och förlåtande, hjälpande och stödjande. Större än vi kan föreställa oss. 
Vi ska inte blanda in politik och kontroll i vår tro. Tron är till för att skapa balans i oss så vi blir starka att finnas där för oss själva och då också för andra. 
Idag är jag ledsen, idag känns det som jag är hudlös inför världen. Idag har jag inget filter och allt känns oerhört sorgset. 
Idag får jag verkligen lita till min tro.