Leta i den här bloggen

onsdag 21 november 2012

Onda julrim

Till handläggarna på FK och deras "läkare"


Ni trodde jag ljög
och fuskade med pengen
som en darrande hög
i ångest under sängen

Med nazistmetoder
ni vaskade ut
återstoder
av min ork förut

Med denna klubba
hoppas jag ni lyckas
in i skallen skrubba
att på utsidan kan tyckas

att fast man ser riktig ut
så kan insidan rasa
oavsett vad man gjort förut
så är allt en trasa.


Till affärsinnehavare som inte kan almanackan


Det är inte jul i november era dumma satar
och inte i oktober innan halloween
om det är nåt jag verkligen hatar
så är det tomtar med höstsligt grin

Ska ni ta fram vid nyår
påskdun och kycklingar gula?
Strax efter hummer och kalkonlår
kärringar på kvastar fula?

Eller sälja midsommarstänger
och gräddfil, färskjopp och sill
medan julgranskulorna fortfarande hänger
är det omvända världen ni vill?

Med denna agenda med rävsax
och en bomb som försluter var högtid
hoppas jag ni lär er strax
att låta helgerna få sin frid

Till kulturpanelen i morgonsoffan


Denna rulle
till min frulle
kanske skänker ro

i erat pladder 
och läppars fladder
ingen stillhet gro

Håll nu käft
med en rulle häft
så det blir tyst och lugnt

Över truten
helt försluten
handfast väger tungt!