Leta i den här bloggen

torsdag 13 december 2012

Kan det ge sig ett tag?

Man vaknar upp till fiffiga -25 grader och nu är det på väg dit igen. 

Jag blir galen på kyla!

Förkyld och usel i näsa, hals och kropp måste man bära ved och anordna med hästmat och hinkar och som inte det vore nog så hade vattenkranen frusit i stallet för dörren till vattnet hade åkt upp. 

Jag fick bära ner ett skapligt element och vräka på. Inte det bästa med den här ryggfan. 

Allt blir så svårt när det är kallt. Och tungt. Och när man är sjuk så blir det ännu svårare. 

Jag har i alla fall lyckats få iväg en uppgift i psykologi igår. Det handlade om fallet "Anders" som lidit av vardaglig oro och ångest i många år, börjat dricka dagligen och utvecklat alkoholism. Man skulle förklara uppkomsten av alkoholism ur ett psykodynamiskt-, ett inlärningspsykologiskt- och ett humanistiskt perspektiv. 

Man skulle även försöka ta in egna erfarenheter, ha ha ha, hrrm. Ja... det här är ett ämne för mig.

Idag langade jag iväg en uppgift i samhällskunskap som skulle innehålla analyser om demokrati, källkritik, massmedia osv. Och två olika tidningsartiklar. Det var inte heller oävet.

Hellre det här än matte sa Långben. 

Men nog är det nåt fel med koncentrationen när man tycker att det är en bra idé att mitt i uppgiften gå och leta upp skruvdragaren och skruva upp en gardinstång och hänga upp ett skynke i den samma. 

Tre katter får värme av varandra

Nej nu behöver jag ett andrum. En frist, en vila. En stund att hämta mig och en tid av att eventuellt bara må bra utan krämpor eller orosmoment av något slag. 

Av Lucian märker jag inget. 
Jag köpte saffran men har ingen jäst
Det blir inte minsta bulle av det
inte ens den minsta kaka
Jag hade ändå inte orkat baka