Leta i den här bloggen

torsdag 26 april 2012

Näbbfilm


Igår longerade jag Näbben och så gick spännet av till linan. Det vill säga - hon kom lös. 
Nu gjorde inte det nånting alls eftersom vi var på ridbanan. Tvärtom fick jag chans att göra så som hästarna själva gör när de ska sätta sig i högre rang över nån annan häst: De bestämmer hur och var de ska gå. 


Genom att förflytta mig själv så kan jag blockera en väg och öppna en annan. Blockerar jag båda vägarna så stannar hästen (efter lite övning) och den tror då att JAG bestämmer över hur den kan röra sig. Utan minsta till rep, linor eller grimskaft. 


Rangoon fattar det här. Jag gjorde det med honom igår och efter en stund så går han efter mig som en hund. Jag ska se om vi kan få det på film idag. 


Näbben begrep det här rätt snabbt igår. Det gäller att få hästen att förstå att det lättaste och bekvämaste stället att vara på är vid mig. Och att man inte nöter för länge. Belöningen är att avsluta. 


Hästbloggen.


Klicka på länkfan, jag kunde inte få in klippet. 


Näbbfilmen