Leta i den här bloggen

lördag 23 november 2013

Befria sinnet

Såg ni dokumentären "Befria sinnet"? 

SVT PLAY Befria Sinnet

Det handlade om hur man genom en speciell meditation och andningsövningar kan närma sig traumatiska minnen utan ångest. Befria dem. "Meditation för medkänsla". 

Posttraumatisk stress. Man förknippar det ofta med krigsveteraner, tjänstgörande soldater som kommer hem och har sett sina kamrater sprängda i luften. Och så ballar de ur på hemmaplan. 

Man kan ha posttraumatiska stresssymptom utan krig. Det vill säga utan officiella krig i länder med vapen och stridsvagnar, explosioner och handgranater. 

Man kan ha krig hemma. Mellan t ex två människor varav den ena slår den andre. Håller den i ett psykologiskt övertag, hotar och skräms. 

Man kan få "granatchock" utan granater. Detta obegripliga fenomen som drabbade soldater efter att de varit nära döden eller nära en farlig våldshandling. Bevittnat dylika. Man kan vara med om det hemma i sitt eget kök eller vardagsrum en helt vanlig lördagskväll. 

Utan granater, med en bingolott i näven och en sönderslagen hårbotten. 



I hjärnan sitter amygdala. En del som är till för att upptäcka hot i omgivningen. Här ska också signaler utgå ifrån i tre steg. 
1. Beteendet. Fly, frysa eller slåss?
2. Det autonoma nervsystemet - hjärtat börjar pumpa, blodtrycket stiger, redo för kroppsansträngning. 
3. Hormonutsöndring, bland annat stresshormonet cortisol. 

I hjärnan sitter också hippocampus som ska anpassa känslorna efter situationen. Så man inte behöver fly för att man hör en smällare t ex. I PTSD - hjärnor är det här området krympt. Man överreagerar alltså. 

Genom att andas på sätt som kroppen känner igen så väcker man minnen och kan närma sig dem. Det är en smärtsam metod. Genom att meditera så blir man djupavslappnad på ett sätt som ändrar förhållandet till minnet. Det är den främre delen, prefrontala cortex som aktiveras. 

Meditationen gör också att sinnet och kropp kopplas samman på ett häpnadsväckande sätt. Man kunde till exempel se att de som mediterat i två månader ökade sitt immunsystem och var mer mottagliga för t ex influensavaccin. 



Vad vill jag säga med det här då?

Jo, att jag för varje gång jag hör om sådant här begriper mer och mer varför jag inte kan sova, varför jag drömmer mardrömmar, varför jag ständigt är beredd till strid, varför kroppen värker för att under natten så är mina muskler och mitt sinne så på spänn att man skulle kunna skjuta pilar med eländet. 

Jag begriper varför jag reagerar för mycket, hoppar till för småljud, inte vill ha folk bakom mig, inte tål stökiga miljöer, vill ha kontroll. 

"Har du en tumme eller är du din tumme?"

"Har du dina minnen eller är du dina minnen?"

Om man har traumatiska minnen som är överväldigande, så ÄR man sina minnen. 

Men det går att ändra på. 

Breethe deep
Take a deep breath
although the hill is steep
it will not lead to death