Leta i den här bloggen

tisdag 17 september 2013

De litar inte på oss

Det ska bli ett program på tv. Klockan är slagen och så kommer, ingen signaturmelodi, utan en resumé av programmet som en försmak. Man får se programmet innan man får se programmet. "Jo vänta bara, se här vad som kommer i slutet, se hela, sitt kvar bara". 

Jaha, så kommer signaturen, programmet börjar och man är redan trött på att höra samma fraser, klipp och bilder två gånger. Och så blir det tillbakablickar, som att program-makarna inte litar på att vi tittare har varken minne eller hjärna utan de måste servera det så tydligt att det blir löjligt i knä't på oss om och om igen. 

Armarna i kors

Och så blir det reklam och efter reklamen så får man se samma igen, som att man inte kom ihåg var programmet slutade innan reklamen. 

Nämen... armarna i kors?

När man genomlidit ett helt program så har man sett det en sex - sju gånger och kan spy på det. Fördumning professional. Jag blir blåst av att se samma samma samma, om och om igen. Det gör mig dum i huve't. Arg. En reklamsnutt, ja har jag mot förmodan sett den så har jag ju SETT DEN. Jag kan för helvitte inte se den 57 gånger till. Det är ju tortyr. Värre än vattendroppe i pannan i tio dygn. 

GAAAHHHHH!

Och trailers för kommande program I VARJE REKLAMPAUS?!! Vafan tror de att man har minne som en guldfisk? Ja JUST ja, Hela Sverige bakar börjar ju nu. Jaa, det blir ju Hela Sverige bakar. Titta här, ett program med folk som bakar... ja JUST ja. Du, undrar när Hela Sverige bakar börjar? Titta nu börjar Hela Sverige bakar. 

Förresten, de som kommer med i Hela Sverige bakar - de kan inte baka. Jag vet for a fact att folk som bakar som om de jobbade på konditori inte kom med. De bakade för bra. Jag menar... vad ska man flabba åt om folk bakar för bra? Vad ska domarna klaga på? "Suverän Pavlova, inget att anmärka". Ja det var ju ett kul program. 

Ja jag skulle tycka det var kul förstås eftersom jag själv inte kan baka men gemene spé-man kanske inte tycker det är kul att se saker som är bra. De kanske vill skratta åt när folk försöker baka en Napoleonbakelse och taskar sig med äppelmoset. 

"He he he kolla Lennart hon smetade på äppelmos EFTER grädden, he he!"

Det Söde liv

Då tittar jag hellre på "Det söta livet" där den danska konditorn bakar skjortan av alla och envar. Herregud vilken skicklighet. Men vad tjänar det till nu, jag tycker inte om kaffebröd. Värdelöst. Fika går helt bort. 

Bjuda mig på tårta eller wienerbröd är som att bjuda Manne på en deathmetal-konsert. Bortkastat professional. 

"Titta, jag har fått en biljett till Dimmu Borgir!"