Leta i den här bloggen

måndag 11 november 2013

Superkvinnan

Jag vet inte om det var det det började med men det var då jag fick upp ögonen för det ordentligt. "Så kom jag i form efter förlossningen" vällde det upp på löpsedlarna. 

Först såg man Hollywoodkvinns som nyss fått barn och sekunden efter var de ute med vattenflaska (till sig själva) och träningskläder. Det var som en tävling i vem som kunde se mest tränad ut efter att nyss fött barn. 

Jaha, sen annonserade Alshammar att hon var gravid och bara tränade lite lätt, skulle få barn när det nu var och deklarerade att hon snart skulle vara tillbaka på tävlingsbanorna igen. 

Helena Lundbäck, hoppryttarinna, "Jag red till två veckor innan förlossningen och fyra månader efter rider hon Grand Prix. Och då förstår ju var man att man kan inte göra ingenting fram till Grand Prix utan man lär börja träna ganska omgående. 


HIPPSON - Helena Lundbäck

Alla gör naturligtvis som de vill och det här är inget fördömande. Jag bara konstaterar att superkvinnan är tydligen född. 

Vi tyckte mamma var galen när hon med sitt fjärde barn i magen hoppade upp på en häst utan sadel när hon (mamma alltså) var i sjunde månaden och hoppade över diken. Jag kanske får omvärdera mamma. Annars är galen ett epitet som hon tillräknas ganska ofta. Mest på skoj. 

Det konstaterades nyss på nån stor konferens där hjärnan, legenden och slutsatsernas mästare Kristersson konstaterade att kvinnor jobbade mer hemma än män fast de båda arbetade heltid. Barn och hushållssysslor skulle ju till äventyrs skötas när man kom hem från jobbet och studien visade att det var kvinnor som hade den största arbetsbördan hemma. 



Nu kan man fråga sig, vad har världen, folk, media, samhället satt för standard egentligen för vad en kvinna ska fixa? 

Vara gravid, jobba, handla, göra mat, tvätta, städa,  föda barn, baka, städa igen, nå "idealvikten" efter förlossningen, träna, tävla... helvete, jag som vissa dagar inte ens kan koka pannkaka. Eller borsta håret. Som att det skulle göra nån skillnad. 

Nu vet jag ju att det brukar boosta till hormoner och annat som gör att man både orkar och känner annorlunda inför saker än vad man gör när man är en sån här gallblåsa som jag men ändå. Det är ju det här med att skaffa barn... nån ska ju eventuellt bära dem i nio månader och eftersom jag råkar var den av oss två som rent kroppsligt är av den kvinnliga varianten så är det tydligen mig det kommer an på. 

Det är jag som ska svälla upp, få mer ont i ryggen, föda så småningom och sen vara nån slags mjölkpump. 

Kan man inte få lägga ägg istället? Det går säkert om man bara hittar rätt frågeformulär innan. "Jag skulle vilja be att få önska om att anhålla om att få lägga ägg". 

Jag som får skräck när jag sett Fleka lu och Loostigaste ligga och pressa i förvärkar. 

Nej hu vale.