Leta i den här bloggen

tisdag 11 februari 2014

Fem åsikter eller fördomar

Fem åsikter och fördomar som jag inte är så öppen med ANNARS märk väl. Ja antingen är jag öppen med dem eller också är jag det inte. En blogg är ju inte precis anonym. 

Det här är svårt för allt är inte svart eller vitt. Jag kan tycka en sak principiellt men det kan finnas omständigheter som gör att jag tycker annorlunda än vad jag brukar. 

Det här är egentligen en av mina livsfilosofier: - saker och ting kan vara både och. Saker och ting kan vara på två ställen samtidigt. Jo, om ni följt min doppelgänger - kvantfysikserie så vet ni. Se på universums mysterier på Vetenskapens värld. Bits i en kvantdator som är BÅDE ettor och nollor samtidigt men bara om den inte observeras. Ljusfotoner som delar sig och är på flera ställen samtidigt men bara om de inte observeras. Människor kan vara på två ställen samtidigt men bara om det inte observeras. Men det är en annan historia.

"Djävulselixiret" E.T.A Hoffman Huvudpersonens dubbelgångare kommer upp genom golvet. 


Otrohet. Här är det inte bara nolltolerans som gäller, gränsen för vad som enligt mig ÄR otrohet går vid när man tittar åt någon annan eller kommenterar någons utseende. Det är stenhårt alltså. Jo jag fattar att man kan se skönhet i någon men det kan man hålla för sig själv. Varför i hela världen behöver ens partner höra att den eller den är snygg? Vad vill man uppnå med en sådan kommentar? Det enda som händer är att man blir ledsen och känner sig otillräcklig. I alla fall gör jag det så här är gäller de reglerna. Annars är det en fot i arselet som gäller. 

Långsinthet. Det är väl egentligen varken en fördom eller en åsikt mer än en egenskap men jag är djävulskt långsint. Om någon utsatt mig för en oförrätt så finns ingen återvändo. 



Politik. Jag har vänsterpartistiska ideologiska grunder. Med det sagt så kommer doppelgängergrejen in igen. Jag tycka att vissa ageranden från somliga vänsterpartister är fel. Jag håller inte med om allt. Jag tänker själv. jag har egna ideologier som sammanfaller mest med vänstersidans. Det mest grundläggande är att jag tycker att alla är lika värda och att de som har mer måste betala mer. De som är sjuka och arbetslösa är sjuka och arbetslösa - inte fuskare och bidragslyftare. 



Jag har jävligt svårt för folk. Jag vill helst vara ensam och trivs mycket bra med ensamhet. Men om den inte är självvald så är det en annan femma. Och igen, inte svart eller vitt, jag kan trivas mycket bra bland folk - om jag har en uppgift, om jag kommer åt den där livsnerven i samband med folk. Som när jag har en ridlektion eller får ett intellektuellt utbyte, om jag får hjälpa eller bara har ett givande samtal. 



Jag hatar att åka bort.