Leta i den här bloggen

tisdag 3 december 2013

Jullistan - min variant

Har du druckit säsongens första glögg än?
Nä!

Gillar du att köpa julklappar?
Ja om jag har pengar och att det sker utan stress och tvång. Det är bland det roligaste som finns att ge bort saker. 

När brukar du julpynta?
När jag har sinnesro för det. Och att jag har orkat städa innan. Oftast häftar jag upp några gardinlängder och väller en hyacint i en korg och gör en mini-sagovärld i den. Men när? Ja inte före första advent. 

Köper du mer julpynt varje år?
Möjligen ljusslingor som katterna har en tendens att gnaga av. Men annars hittar jag det jag glömt efter några år och då är det nytt igen. 



Hur klär du granen?
Om vi har gran, vilket vi inte brukar ha för vissa små kissemissar klättrar i den, så klär jag den mycket estetiskt. Helst med två färger bara och inga avvikande papp-mojänger. Jag hade stora problem med det här när jag var liten för då var vi fem man som skull klä granen, kvällen före julafton. 

Hur firar du jul?
När jag var liten så var allt mycket förutsägbart och traditionsenligt. Nybäddat med vita lakan i sängarna, vi väcktes av en liten adventskyrka och så fick vi öppna ett litet paket innan jullovsmorgon på tv. Jag försökte alltid lokalisera om det var tuschpennor eller modellera i det lilla paketet så jag hade nåt att ploja med fram till jullunchen som var rena rama restaurangmaten. 
Mamma och pappa gjorde i ordning allt dagen före så det var bara att koka potatis i princip på själva julafton. Ibland åkte pappa och jag upp till affären och köpte nå extra julmust och pappa gasade runt fordloppan på parkeringen till min stora glädje. 

Nu ligger jag under sängen och äter hack-korv, äter kanske julmat om jag blir bjuden eller haft råd/nerver att göra i alla fall en jansson och sen får det bli Diablo III för resten. Jag hoppas att vi inte hinner spela slut på det tills dess. 

Julens "måste" på matbordet?
Sprit, ha ha. Nej men jansson måste jag ha. Med kokägg. 

Vilken är den bästa julfilmen?
Julfilm och julfilm men om Snowroller eller Sällskapsresan i Mallorca går så kan man inte låta bli att titta. De är som trygga gamla vänner. 

Bästa julgodiset?
Jag är inte mycket för snarr längre men om jag måste tvinga i mig nåt så blir det noisette eller trillingnöten. Från båda lagren. 

Bästa jullåt?