Leta i den här bloggen

lördag 7 december 2013

Black friday

Man är ju inte den som springer runt med storkovan men ibland rekar man ju och speciellt Pluto rekar. Om det är nåt han vill ha, anser sig snart kunna ha råd med... ja då är det manhunt på dator och i butiker efter bästa pris, modell osv tills det är dags är handla. 

Igår besökte vi en affär. För att när man gör det kan man känna på varan, se den live så att säga och få med den direkt hem om man nu skulle vilja/ha råd med det. Annars kan man ju, typ, liksom alltså i princip - skicka efter den på NÄTET i mellandagarna istället. 

Ja ja, vi var in på en affär som hör till kedja professional som faktiskt är rätt elektrisk och benämner sig som en sådan också i blå bokstäver som skulle få själva Reinplåt att blekna. 

Vi tänkte, om allt gick vägen, gå ut från affärfan med två telefoner till ett värde av fyra pix. Ja vi tänkte inte stjäla dem, utan vi tänkte köpa dem. Pluto tänkte. Jag var mest med i fulmössa och raljanta kommentarer. 

De kom till pass. Kommentarerna. När det äntligen kom fram en månglare i slips till disken så hade vi stått där bra länge. Vi, jag, frågade om de hade den tilltänkta telefonen i en viss färg. Nej, icke, och det fanns förresten bara en kvar i en färg jag inte ville ha. 

Nähä... den andra då? Lite billigare. Nej, ingen på lager. Den dyrare då? Ja en - i fel färg. Båda dyrare än nätpriset vi kollat innan vi åkte till affären. Pluto påpekade det, att då kunde man ju skicka efter dem på nätet. Nej, sa månglaren, för de kostade lika. Det pris vi hade sett på nätet var från "Black friday". 

Sådär nonchalant som att han egentligen inte alls ville prata med oss och framför allt inte sälja nåt. "Black friday?" frågade jag. En gubbe bakom oss skrattade. "Ja allt ska vara som i USA" sa han. Jag frågade igen; "black friday?" 



Månglaren i slips mumlade nåt om att det var ett visst datum och att det var billigare då men jag fattade inte ett skit. "Ja vad är det idag då?", sa jag. "White christmas när allt är dyrare?" Gubben bakom oss skrattade gott. 

Pluto frågade om vi ändå köpte de två som i alla fall FANNS i lager fast i fel färg - kunde han göra ett bra pris på affären då? Jag menar, handla för fyra papp, man kan ju snida till nåt. Nej, det kunde han inte (kanske det var red week?) och de gick redan 600 back på varje såld telefon av den modellen. Och dessutom hade han hand om vitvarorna. 

Ja här radade ju frågetecknen upp sig. Det skiter väl vi i vad de går back på. Har vi tillverkat telefonen och satt priserna? Och om han har hand om vitvaror, vad gör han vid telefonerna. Jag kunde inte låta bli att säga att han var fel person att prata med. Oh man... ja vi sket i det. Jag handlade en liten pinal och var tvungen att stå i kassakön ändå. En prövning eftersom en högtalare riktad rätt i mitt högeröra boostade ut nån skitmusik. 

Gubben framför mig hade två paket kaffe. Det stod två man i kassan. En tjej som inte gjorde nånting och en grabbhalva som fick sköta kassaapparaten. Han klarade inte av att leta fram en lagom kasse till kaffepaketen utan han fick ta hjälp av tjejen och de två bakom disken fick hjälpas åt med det och det tog faktiskt en bra stund. Två man för att hitta rätt storlek på påse och en vitvarumånglare som bara kunde komma dragandes med black friday. 

Jag frågade om han fick bullerskador av att stå i kassan hela dagarna. Black friday. Ja tydligen ska man känna till att det är den dag som infaller efter thanksgiving och som är en stor readag i USA. För där är vi ju. 

Piss.