Leta i den här bloggen

tisdag 11 mars 2014

Flugor är ett helvetets påfund!

Ja jag vet, jag har tjatat om det här förut men det ger jag fan i. 

Flugor. Det är sprungna ur helvetet. Mini-demoner säger jag. Pluääähh. De uppstår ur intet, gäckar en, försvinner när man ska jaga dem med smällaren, dör till synes men vecklar ut sig igen och kommer krypande. Sen är de borta, helt väck, tills man smyger sig närmare för att se var de tagit vägen - då exploderar de i nån slags vansinnesflygning och fastnar i nackhåren på en. 

Eller också en stund efter man släckt lampan på kvällen. Helt apropå ingenting. De kan ha suttit och sovit i tre år, men när jag ska sova och släcker lampan så väntar de en halvtimme innan de kör igång. Man hör nåt mysko brusande ljud. Är det en mus kanske? Nej nej, en fluga tro på fan, som flyger som en idiot mot plast eller annat fint material så det ska låta å det grövsta. 

När man går upp för att slå ihjäl den jäkeln så är den försvunnen så klart och om jag ger upp och lägger mig och till äventyrs somnar, ja då vaknar jag av att jag har den på näven i sängen om morgonen. 




Det finns flera olika. det vet ni va? Vanliga husflugor. Även de man ser ute på kor och hästar. De är inte mycket att bry sig om. Men takflugorna... brrrr. De är gjorda i kevlar, övervintrar på vindar och kommer fram när det blir varmt. När man slår dem så växlar de upp och blir helt galna. Omöjliga att slå ihjäl. Man får spränga dem. 

Jag hörde en kväll ett ljud i timtal. Till slut lokaliserade jag det till att vara en fluga men jag kunde inte för mitt liv hitta den. Sen gick jag och drog ut en låda med tidningar, en låda jag inte varit i på månader och mellan tidningarna, precis de jag bläddrade igenom - där låg flugfan. Vad är oddsen för det?

Ja vänta det är inte klart än. Spyflugor, eller så kallade höstflugor. De kommer just på hösten, väger 5 kilo och flyger med fördel igenom levande ljus. Idioter. Andra spyflugor som kommer på somrarna är lite fastare. En höstfluga kan man göra mos av med en halvmiss. Blä.

Köttfluga. Grönskimrande. Vidrig. 

De här vinds- eller takflugorna är värst. De är fulla i fan. De kan samlas och sitta bredvid varandra och glo och vänta. Ligga i lampkupor i århundraden för att sen ramla ner i skallen på en eller innanför skjortan. 

Hu vale.