Leta i den här bloggen

fredag 2 augusti 2013

Som en Ruda

Helt ensam i vattnet. Långgrunt och alldeles klart vatten. Solen värmde och glittrade som blad av guld på vattenytan. Jag simmade som en fisk fram och tillbaka för att se om jag orkade. Jag simmade på rygg också bara med benen och lät armarna hänga. Jag orkade. 

Ibland känner jag att jag bara måste bada. Jag blir galen om jag inte får komma i vattnet. Överhettad som en korv i bakrutan på en solig bil. Det spelar ingen roll hur kallt det är i vattnet, jag måste i bara. 

Men ikväll var det varmt i vattnet och jag hade hela sjön för mig själv. Vilken lyx. Jag bara låg där och flöt med solen i ansiktet och tittade upp i himlen, tog några bentag och gled som en Ruda genom vattnet. 

Eller Löja för all del eller nån annan fisk. 


De tog över hundringen på affären för rökt Regnbåge. Några timmar senare hade vi fått upp en egen ur sjön. Fisken är insaltad nu och ska rökas i morgon. 

Nej jag har inte tagit syra, jag har faktiskt lyckats koppla av. Jag har faktiskt idag under några stunder känt att det har varit riktigt trevligt att leva och vistas i världen. När jag vaknade i morse så mådde jag bra. Alltså bra. Jag kände ett välbefinnande när jag vaknade. Inte ett illamående, smärtande ångestfyllt idiotmående som jag brukar ha utan jag mådde bra. 

Det vet jag inte ens när det hände sist.