Leta i den här bloggen

tisdag 25 september 2012

Politiskt korrekt

Bomber och hasardspelare, svartskägg och anamma - Tintin åker ut från bibblan. Fast nu hade de visst ändrat sig efter debacklet. 

Mark Levengod talade  i morgonsoffan om att vara politiskt korrekt. Det här med att vara just politiskt korrekt tycker jag är tveksamt. 

Vad betyder det egentligen?

Jag tycker faktiskt (oj nu kommer det, inte korrekt) att det har vridits om till att alla måste tycka lika annars har alla och envar rätt att tillskriva en åsikter som man faktiskt inte har. 

Ta till exempel om jag kritiserar att barngrupperna på dagis är för stora. Fröknarna hinner inte med. Arbetsbelastningen blir för stor, barnen får inte den tillsyn de kanske skulle behöva. 

Eller en vårdavdelning för pensionärer, få personal, få liggplatser, personalen får springa mellan patienterna. Om någon behöver några extra minuter så växer stressen och tidspressen. 

Om jag kritiserar det här, hatar jag barn då? Eller är jag pensionärsfientlig?

Men så är det idag i vissa diskussioner. Vissa ämnen är förbjudna. Om man ens bara nämner ett ord i en diskussion eller ifrågasättande så blir man stämplad. Alla ska tycka lika. Fast alla inte gör det. Och det finns faktiskt en gråzon. Nyanser. 

 Om kulturen ska bli "politiskt korrekt" enligt dagens norm så får vi nog göra stora bål ute på torgen av filmer, böcker och seriealbum. Inte ens "Bamse" skulle klara sig. Fan vargen hade ju hängt upp Lille skutt i ett träd och kastade sten på honom. Och "det kunde ha gått illa om inte Bamse kom och tog ner Lille skutt. 

Jag tyckte att det var illa nog att Vargen hängt upp honom i trädet. Å andra sidan blev vargen utkastad för ett stup. Nej, inte korrekt. 

Fast det kanske väcker anstöt det också. Att elda på torgen. Kanske bäst att diskret klippa sönder böcker, filmer och allt hemmavid bakom soffan och hoppas att ingen upptäcker dem förrän man ska städa undan kattskiten som ligger där bakom.

Undrar om det här inlägget är politiskt korrekt? 

Anfekta och anamma.