Leta i den här bloggen

torsdag 20 september 2012

Nybyggarna

Igår var det ett program på femman; "Nybyggarna" med Arga Snickaren Anders. 

Nu kan man ju skratta hur mycket man vill åt hans toppluva som han hade i programmet men jag tyckte faktiskt att det var ett jävla viktigt program. 


Inte nödvändigtvis bra i den bemärkelsen för så mycket har jag inte sett av det än men programmet visade med all önskvärd tydlighet hur fan det faktiskt ser ut i vårat land. 

Vi har folk som med sina trasiga människoöden driver omkring i kylan, vissa med svåra sjukdomar, de flesta med missbruk, utan bostad och utan hjälp. 

Var finns den statliga insatsen för dessa människor? Det var inte bara gamla heroinskallar han träffade på, utan unga människor, ungdomar som inte haft något val. Födda i en knarkarkvart, våldtagna och utslängda. 

Var finns insatserna för att ordna vård, hjälp och bostäder för den här gruppen människor i Sverige?

Jag tycker att det är en jävla fokus på annat jag. 

Dessutom tycker jag att det är fruktansvärt bra att det kommer fram och syns direkt i rutan och in i sofforna att de här människorna existerar. 

NYBYGGARNA