Leta i den här bloggen

lördag 2 december 2017

Jävulens frågespalt

I dessa tider kan det behövas lite vägledning. Därför erbjuder jag, Jävulen utan "D", mina insiktsfulla svar på edra frågor. Håll till godo:






Bäste Jävulen. 
Jag har några vänner som lider av förnuftofobi. De verkar totalt vettskrämda för all form av vettiga och sakliga resonemang och undviker dem till varje pris. Så fort man försöker prata om verkligheten och realiteter så klamrar de sig fast vid en imaginär livboj av föreställningar som de är helt övertygade om är sanna. Samtidigt anklagar de mig (indirekt) för att vara elak som vill att de ska se saker för vad de är. Vad göra?
Realisten. 

Käre "Realist" 
Nu är det ju inget fel i att vara elak (he he) men jag hör vad du säger. När inte människan kommer till verkligheten så får vekligheten komma till människan. Livboj eller ej, när samhället börjar slita i dina innerfickor så duger det inte att hålla i en livboj även om den är nog så saltad med godhetsströssel.  Allt du behöver är en bil, lockbete och en No-go zon. 






Hej Jävul.
Jag gillar att vara provokativ på nätet och nämner gärna ett särskilt bakverk. Nu visar det sig att det här inte alls är lämpligt då det kränker många människor. Jag syftar naturligtvis på Ambrosiakaka och jag tror jag törs skriva det här till dig utan att bli avstängd. Jag har också fått på skallen för att flertalet gånger nämnt Rimbo-bullar och Strassburgare. Ibland drar jag till med Schweizerost men då tycks ingen bry sig alls. Jag antar att det är för neutralt. Hur ska jag förhålla mig till det här?
Förvirrad. 

Käre "Förvirrad" 
Jag förstår att du är förvirrad. Om du nu envisas med att skriva om kaffebröd och för all del ost, på nätforum så föreslår jag att du skaffar dig ett rejält baklexikon för ett större urval. Jag antar att du redan plöjt igenom allt som har med saffran, choklad, kokos och morötter att göra. Hur du ska förhålla dig? Ja, du kan ju ägna dig åt sakfrågor istället för att skriva om kaffebröd. Om du nu inte skriver på receptsidor vill säga. 



Tjena Jävulen
Det är så här att jag har Nordiskt och Samnordiskt rekord i hets mot folkgrupp. Mina utmärkelser är inofficiella men likväl pryder de min vägg som jag målat pung-blek. Folkgruppen jag hetsar mot är ena dryga jävlar som envisas med att fara med statistik och skriva om den och händelser som styrker den. Det här är bara påhitt såklart och den där statistiken är bara bara förbannad dikt. Det vet väl alla. Jag tycker inte om den här sortens statistik-propaganda så fort man öppnar en tidning eller går ut på fejjan. De hänvisar alltid till nå't de kallar "BRÅ" och bara där faller ju källkritiken som ett korthus. Alla vet ju att det heter "DDR". 
Rekordhållar'n

Käre "Rekordhållar'n"
Måla om väggen!





Var hälsad Jävulen
Jag fattar INGENTING av det politiska läget och har inte gjort sedan Alliansens tid. Jag har inte en aning om partiernas ideologier, deras partiprogram eller ens vilket parti jag ska rösta på. Hjälp. 
Totalt bortblåst. 

Käre "Totalt bortblåst." 
Du är inte ensam. Politik är ett invecklat spel och jag är den enda som läst insidan av locket. Jag ska ge dig lite insider-information men egentligen är detta högst konfidentiellt. Spetsa öronen nu: Reinplåt svetsade varg alldeles innan han sålde alla hotell på Norrmalmstorg och Drottninggatan. Därför fick vi en Statsminister som hade ett "Du slipper ut ur fängelse-kort" medan han drog Dimholt vid mustaschen. Till skillnad från den Arabiska våren hade vi då den Svenska hösten och Lööven regnade i alla möjliga färger medan de försökte armbåga sig fram till Chans. Allmänningen var ockuperad och utan att gå förbi Gå så slapp det in ett besvärligt parti böckling innan någon hann kolla över reglerna. En Joker dök upp, Klistersson,  och i förklädd skrud snodde han ett partiprogram, satte på sig platå-skor och glömde att han omyndigförklarat alla läkare i Sverige och satt sjuka i fattigdom. Det glömde många andra också. Det här spelet är dömt att förloras i evig skärseld eftersom banken äger allting och partipolitikerna är i klass med det som är kvar på botten av sumpen när man fiskat Ruda. Du är med andra ord körd. Om du inte skatteplanerar vill säga. Det finns ett antal fulvägar som kan bli aktuella vid nästa val. Om Frigolit köper Narvavägen av misstag samtidigt som Lokesson plockar en hel bukett klöver innan klockan slår midnatt så kan bägaren rinna över både hos Freja Oden-Thor och Bökhund. Detta förutsatt att de namngivit minst tre tunga namn i #meetoo. Joponapas Sjöövall-Wahlöö och #ÄvenduminBrutus Skylman (numera egen hashtag för säkerhets skull) kan bilda vågmästarroll och till och med minoritetsregering med valfri överbetald politisk vilde men då vill det till att de cementerar sina händer i #jagärhär på toaletten på regeringskansliet. Ossanolikt dock eftersom det är helt ogörligt i och med att den tredje parten inte får vistas bland män och kvinnor då hen är könlös enligt egen och snart lagens utsago. Det enda som kan lösa förbannelsen är att den tredje dummaste partiledaren underifrån råkar gå förbi Gå baklänges och av misstag vinna en skönhetstävling samtidigt som ledningen hamnar på Elverket och kortsluter allt varvid ett nyval utlyses. Naturligtvis vet vi alla att ett nyval bara kommer att rendera i att det blir jag som ensam kommer att få bestämma allt, ungefär som nu, och alla har gått till vallokalerna förgäves. 






Hej bästaste Jävulen
Jag kan inte prata eller skriva längre för jag är rädd för att någon ska ta illa upp, att jag ska häva ur mig nå't omedvetet som inte är politiskt korrekt eller annat hemskt. Hoppas ingen missförstår detta nu, jag vill bara veta vad som är säkert att säga. Jag skulle skämmas och bli förtvivlad om jag sårade eller kränkte någon. Okej? Peace. Kram och kärlek till alla. #Handhjärta 
Hoppas på svar

Kära "Hoppas på svar"
Så länge du inte bryter mot lagen så får du säga vad du vill. Alla har rätt till sin åsikt och att uttrycka den så länge du håller dig inom tryckfrihetens och yttrandefrihetens gränser. Stå för dina åsikter och låt andra stå för sina. Byt ut sylten mot en rejäl ryggrad, odla ett par ballar och tala ur skägget för fan. Alla kan inte tycka om allt och alla. Hur skulle världen då se ut? Ha ha ha! Om du blir av med några "vänner" på vägen så är det knappast några vänner ändå om de inte tål att du tycker annorlunda, och det i en tid när vi "gillar olika". Hjärtat sitter innanför revbenen. Händer har man att slåss med. 



Hoj
En snabbis. Du som vet allt, kommer det här att gå bra? Allting liksom? Kommer det att gå bra?
Orolig

Käre "Orolig"
Nej.